Telia Fibernät

Samfällighetsföreningen har avtal med Telia om att de ska tillhandahålla TV-tjänsterna Telia TV-paket Start och Telia Öppen Fiber.


Fastighetsägaren åtar sig även att se till att Telia och/eller av samfällighetsföreningens kontrakterade servicepartner vid var tid bereds tillträde till nödvändig mark och utrymmen inom fastighet/hus för underhåll och service av fibernätverket.


Samfällighetsföreningen har avtal med Telia om Telia Öppen Fiber.

Fastighetsägaren får tillgång till de kollektiva tjänster som Telia och samfällighetsföreningen kommit överens om.

Telia TV-paket Start: SVT1 HD, SVT2 HD, Barnkanalen HD, SVT24 HD, Kunskapskanalen HD, TV4, Axess TV. Play tjänster SVT, TV4, Axess TV.


Fastighetsägaren får även tillgång till Telia Öppen Fiber där fastighetsägaren fritt kan välja mellan Telia och Telias samarbetspartners för TV, bredband samt IP-telefoni enligt leverantörens utbud och priser. Villkoren för och omfattningen av dessa individuella tjänster kommer att avtalas mellan å ena sidan fastighetsägaren och å andra sidan vald leverantör.

Dessa individuella tjänster och kostnaderna är en fråga mellan varje enskild fastighetsägare och leverantör.


Priset fastighetsägaren betalar för den kollektivt tecknade tjänsten enligt ovan Telia TV-paket Start.

Avtalat pris är initialt 40 kr/ månad inklusive moms. Avgiften debiteras fastighetsägare i samband med samfällighetsavgiften.


Kostnaden för tjänsten Telia TV-paket Start inte är avräkningsbar om man väljer att teckna individuella avtal med Telia eller någon av dess samarbetspartner.


Allmänna villkor.


Fastighetsägare, som erhåller tjänster av Telia Öppen Fiber via samfällighetens fibernätverk, förbinder sig härmed att följa Telias ”Allmänna villkor för Öppen Fiber Ekonomisk Förening B 2018-08-30.


Vid fel av bredband och/eller TV, kommunikation med tjänste-leverantör och styrelse:


Felavhjälpning vid fel som drabbar fler än en kund.


Kontrollera först med dina grannar om de har liknande problem, om flera kontakta styrelsen. Det är styrelsens ansvar att vid “grupprelaterade" nätfel göra felanmälan till Telia och/eller föreningens servicepartner. Beroende på hur många kunder som är berörda av ett nätfel tillämpas olika prioritering för den åtgärd som krävs.


• Fel som kan åtgärdas fjärrmässigt åtgärdas oavsett tidpunkt.

• Fel som berör så många kunder som normalt ansluts till en Accesswitch i en förenings nät och kräver tekniker på plats, sker aktiv felavhjälpning alla dagar kl 07-17.

• Vid större fel i Telias nät sker felavhjälpning dygnet runt.


Felavhjälpning vid fel som drabbar enskild fastighet.


1. Kontrollera först med dina grannar om de har liknande problem, om inte se vidare punkt två

2. Kunden gör själv felanmälan till sin tjänsteleverantör ifall dina grannar inte upplever något

fel för deras tjänster. Föreningen har Telias Öppen fiber vilket kan innebära att du som kund kan

ha flera olika leverantörer av bredband och TV.

3. Informera styrelsen att ni har fått problem med uppkopplingen samt ärendenummer,

(intern logg).

4. I förekommande fall informerar tjänsteleverantören sin kund om de kända driftstörningar som

Telia informerat tjänsteleverantören om.

5. Tjänsteleverantören felsöker och åtgärdar vid behov den egna tjänsteplattformen.

6. Vid behov vidarebefordrar tjänsteleverantören felanmälan till Telia Öppen Fiber, som då

analyserar kundensanslutning. I de fall det inte finns en felfri förbindelse etablerad mellan

Telias Accessswitch och Medieomvandlare hemma hos kunden, kommer Telia eller

föreningens servicepartner att skicka tekniker för felsökning på plats. I de flesta fall kommer Telias eller föreningens servicepartners tekniker att åtgärda felet.

7. Återkoppla till styrelsen när felet är löst.


I de fall Telia och/eller föreningens servicepartner- tekniker lokaliserar ett fel i föreningens fibernät, kommer Telia att överlämna ärendet till föreningen och fakturera föreningen för den genomförda felsökningen.


Är felet inom fastigheten efter mediaomvandlare faktureras den enskilde kunden för felsökning och åtgärd.


Föreningen har valt SLA 3 vilket innebär att felsökning påbörjas inom 3 arbetsdagar.


Föreningen tar ej ansvar för utrustning inom fastighet som inte är godkända av Telia eller deras samarbetspartners.


6. Avtalstid.

Avtalet med Telia Öppen fiber gäller från och med undertecknandet för en initial period om 7 år från och med kvartal 3 2019 och så länge samfällighetsföreningen använder Telia och deras samarbetspartner som tjänsteleverantör.

Tillbaka