Telia Fibernät
Samfällighetsföreningen har avtal med Telia om att de ska tillhandahålla TV-tjänsterna Telia TV-paket Start och Telia Öppen Fiber.
Fastighetsägaren åtar sig även att se till att Telia och/eller av samfällighetsföreningens kontrakterade servicepartner vid var tid bereds tillträde till nödvändig mark och utrymmen inom fastighet/hus för underhåll och service av fibernätverket.
Samfällighetsföreningen har avtal med Telia om Telia Öppen Fiber.
Fastighetsägaren får tillgång till de kollektiva tjänster som Telia och samfällighetsföreningen kommit överens om.
Telia TV-paket Start: SVT1 HD, SVT2 HD, Barnkanalen HD, SVT24 HD, Kunskapskanalen HD, TV4, Axess TV. Play tjänster SVT, TV4, Axess TV.
Fastighetsägaren får även tillgång till Telia Öppen Fiber där fastighetsägaren fritt kan välja mellan Telia och Telias samarbetspartners för TV, bredband samt IP-telefoni enligt leverantörens utbud och priser. Villkoren för och omfattningen av dessa individuella tjänster kommer att avtalas mellan å ena sidan fastighetsägaren och å andra sidan vald leverantör.
Dessa individuella tjänster och kostnaderna är en fråga mellan varje enskild fastighetsägare och leverantör.
Priset fastighetsägaren betalar för den kollektivt tecknade tjänsten enligt ovan Telia TV-paket Start.
Avtalat pris är initialt 40 kr/ månad inklusive moms. Avgiften debiteras fastighetsägare i samband med samfällighetsavgiften.
Kostnaden för tjänsten Telia TV-paket Start inte är avräkningsbar om man väljer att teckna individuella avtal med Telia eller någon av dess samarbetspartner.
Allmänna villkor.
Fastighetsägare, som erhåller tjänster av Telia Öppen Fiber via samfällighetens fibernätverk, förbinder sig härmed att följa Telias ”Allmänna villkor för Öppen Fiber Ekonomisk Förening B 2018-08-30.
Vid fel på Bredband, TV eller IP-telefoni
Följande procedur ska genomföras av fastighetsägaren vid fel på Bredband, TV eller IP-telefoni.
Gör felanmälan till din tjänsteleverantör.
Informera styrelsen om problemet samt erhållet ärendenummer.
Tjänsteleverantören felsöker och åtgärdar vid behov den egna tjänsteplattformen.
Vid behov vidarebefordrar tjänsteleverantören felanmälan till Telia Öppen Fiber, som då analyserar kundens anslutning. Om felet ligger i förbindelsen mellan Telias accesswitch och mediaomvandlaren hemma hos kunden måste kunden/fastighetsägaren ta kontakt med styrelsen som därefter kontaktar föreningens utsedda entreprenör för service och reparation av fibernätet.
Föreningens entreprenör gör sedan en felsökning och om felet har uppstått i föreningens del av fibernätet kommer felet att åtgärdas och bekostas av föreningen, men om felet har uppstått på fastighetsägarens tomt eller i fastigheten kommer kostnaden för felsökningen och åtgärdandet av felet att föras vidare till den enskilde fastighetsägaren.
Återkoppla till styrelsen när felet är avhjälpt
Föreningen har valt SLA 3 vilket innebär att felsökning påbörjas inom 3 arbetsdagar.
Föreningen tar ej ansvar för utrustning inom fastighet som inte är godkända av Telia eller deras samarbetspartners.
6. Avtalstid.
Avtalet med Telia Öppen fiber gäller från och med undertecknandet för en initial period om 7 år från och med kvartal 3 2019 och så länge samfällighetsföreningen använder Telia och deras samarbetspartner som tjänsteleverantör.